tisdag 26 september 2017

Recension: Monster i massor av A.R. Yngve



Författare & illustratör: A.R. Yngve
Titel: Monster i massor
Sidantal: 150
Format: Häftad
Förlag: Wela Fantasy
ISBN: 9789187711763
Recensionsexemplar: ja

Baksidestexten lyder som följer:

Så här kom denna bok till.
Det var en gång en pojke som hette Kristian. Han hade haft en pyjamas med sagobilder på, och hans pappa brukade berätta sagorna som fanns i dom bilderna. Men nu hade Kristian vuxit en del, och blivit alldeles för stor för den gamla sagopyjamasen.
Så en kväll frågade Kristians pappa: "Vad för slags godnattsaga skulle du vilja höra?"
"Sagor med monster!" svarade Kristian.
Så håll nu någon hårt i hand så drar vi iväg till monsterland ... 

Monster i massor var en bok som jag gillade mycket.

Jag tror att det var precis den typen av bok jag och mina bröder skulle ha älskat att läsa som barn. Precis sådana slags historier som en av mina bröder och jag fantiserade ihop och ritade till när vi gjorde våra egna små sagor i lågstadieåldern, fulla med absurd och galen humor, barnhumor och vilda idéer, med den skillnaden att det här är moderna monstersagor, med mobiltelefoner och modern teknik.

Ska jag komma med någon kritik är det att vissa bilder var lite stela i sin datorgrafik, medan andra – speciellt vissa monsterbilder som känns mer tecknade för hand – var helt underbara.

Fantasirikedom blandas med humor. Varje kapitel i boken presenterar ett nytt slags monster, med medföljande fantasifull berättelse och illustrationer.

Boken för tankarna till andra liknande författare som Roald Dahl, Andy Stanton och Cressida Crowell, bland andra.

Vill du läsa boken? Passa på att besöka bokmässan i Göteborg, och monter A01:52 där A.R. Yngve sitter och signerar sina böcker.

Köp annars boken på:

Jag har även recenserat A.R. Yngves Darc Ages – De mörka tidevarven, del 1: Uppvaknandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar